مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ + قوانین | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

پس از انجام توافقات اولیه خرید و فروش خودرو این سوال به وجود می آید که مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ در واقع در بیشتر موارد خریداران خودرو این پرداختی را حق خود نمی دانند و بالعکس فروشندگان نیز ادعا میکنند که خریداران باید هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کنند.

اما شاید ندانید که قانون برای رفع اینگونه مشکلاتی که در هنگام معاملات خودرو بوجود می آید. ماده ها و تبصره هایی دارد که دانستن آنها برای انجام معاملات الزامیست و روند کار تسریع و تسهیل میکند. برای دانستن این قوانین پیشنهاد میکنیم این متن را تا انتها مطالعه فرمایید.

مالیات انتقال مالکیت خودرو داخلی با کیست؟

از آنجایی که امروزه با افزایش چشمگیر تولیدات خودروی داخلی و تنوع آنها معاملات این ماشین ها بیش از پیش شده. ابتدا برای مقوله ماشین های داخلی به جواب این سوال می پردازیم که مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ قیمت به صرفه این خودرو ها نیز از دیگر مزایایی است که باعث شده خرید و فروش خودرو های داخلی بیشتر شوند.

 

مالیات انتقال مالکیت خودرو داخلی با کیست؟ 

 

تمام خودرو های داخلی و موتورسیکلت ها در هنگام انتقال سند مالکیت شامل پرداخت هزینه مالیات انتقال مالکیت می شوند. در اینجا این سوال به وجود می آید که مالیات نقل و انتقال خودرو با خریدار است یا فروشنده؟ برای خودرو ها و یا موتور سیکلت های داخلی این میزان مبلغ 1% نسبت به ماخذ اعلامی سازمان امور مالیاتی اعلام شده و طبق قانون فروشنده موظف به پرداخت آن است.

ماخذ در واقع فهرست بلند بالاییست که سازمان امور مالیاتی کشور هر ساله بنا به میزان تورم و شرایط و اقتصادی، قیمت مورد تایید خود برای انواع خودرو و موتور سیکلت را در آن اعلام میکند.

از لحاظ منطقی هم دقیقا باید همینطور باشد چون در واقع این فروشنده است. که در طول سالهایی که خودرو تحت مالکیت او بوده از آن بهره می برده است. قاعدتا اوست که باید هزینه مالیاتی که برای آن ماشین یا موتور در نظر گرفته شده است را پرداخت کند. 

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

مالیات نقل و انتقال خودرو های خارجی

همانطور که میدانید خودرو های خارجی نیز از پرداخت مالیات در هنگام نقل و انتقال مالکیت خودرو معاف نیستند. این خودرو ها علاوه بر پرداختی که در هنگام نقل و انتقال مالکیت دارند، طبق قوانین جدید بطور سالانه نیز موظف به پرداخت مالیات خودرو هستند.

هزینه مالیات انتقال مالکیت این خودرو ها از قرار 2% نسبت به ماخذ اعلامی سازمان امور مالیاتی است. علاوه بر هزینه عوارض شهرداری، و هزینه دفتر اسناد رسمی و مالیات نقل و انتقال صاحبین خودرو های خارجی که قیمت روز آنها بیش از 1 میلیارد تومان باشند باید مالیات خود خودرو را نیز پرداخت کنند تا بتوانند مالکیت آن را به شخص دیگری منتقل کنند.

 

مالیات نقل و انتقال خودرو های خارجی 

 

توجه داشته باشید در صورتی که قیمت خودرو خارجی شما زیر یک میلیارد است. اما خودرو یا خودرو های دیگری نیز تحت تملک دارید که مجموع ارزش آن بیش از یک میلیارد تومان است هم موظف به پرداخت مالیات هستید که در مقاله مالیات خودرو چیست به صورت مفصل به آن پرداخته ایم.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو های خارجی هم مانند خودرو های داخلی از دید قانون بر عهده فروشنده است. فروشنده هزینه انتقال سند و همچنین عوارض شهرداری را نیز پرداخت میکند و خریدار از دید قانون فقط هزینه تعویض پلاک را بر عهده دارد.

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

مالیات ماشین های صفر را چه کسی باید پرداخت کند؟

تا اینجای کار در پاسخ به این سوال که مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ فقط فرض را بر این گذاشتیم که خودرو یا موتورسیکلت مورد معامله دست دوم هستند و دو شخصیت حقیقی یا حقوقی معمولی طرفین معامله هستند. اما مواردی پیش می آید که یک طرف معامله خریدار و طرف دیگر معامله کارخانه تولید کننده آن خودرو، وارد کننده خودرو است.

در این حالت طبق قانون کارخانه تولید کننده و یا وارد کننده آن خودرو وظیفه پرداخت هزینه مالیات نقل و انتقال آن خودرو را دارد. عملا خریدار در هنگام انتقال مالکیت هزینه جانبی پرداخت نمیکند.

مفاد قوانین مالیات نقل و انتقال خودرو

تا اینجای مقاله در رابطه با قانون های مالیات نقل و انتقال خودرو خواندید اما حالا به قانون اصلی این مالیات یعنی ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده می پردازیم. از دیدگاه قانون بطور کلی هزینه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، پرداخت عوارض شهرداری و همچنین انتقال مالکیت انواع خودرو بدون در نظر گرفتن قیمت مورد توافق، شرایط ظاهری و فنی خودرو و ... بر عهده فروشنده است.

 

مفاد قوانین مالیات نقل و انتقال خودرو

 

در تبصره اول این قانون آمده است که دفاتر اسناد رسمی موظفند این هزینه را دریافت کنند. در صورتی که این هزینه را به هر دلیلی دریافت نکرده باشند ملزم به پرداخت جریمه ای به میزان دو برابر مبلغ میشوند.

تبصره دوم نیز اشاره به لزوم پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو صفر از جانب کارخانه سازنده، مونتاژ کننده داخلی و یا واردکننده آن خودرو میکند. در تبصره سوم آمده است که ماشین یا موتور سیکلت های دارای شماره انتظامی مناطق آزاد معاف از این مالیات هستند. همچنین در متن این قانون آمده است که ماشین های راهسازی، کشاورزی، کارگاهی و انواع شناور ها از این قانون مستثنی هستند.

برای اطلاع از دلار سهمیه چیست؟ با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

اهمیت توافقات حاصله در عهده داری پرداخت مالیات خودرو

در مواردی پیش می آید که در توافقنامه یا قولنامه ای که طرفین معامله با هم نوشته اند این موضوع قید شده که کدام طرف معامله موظف به پرداخت در سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو است.

در این حالت بدون در نظر گرفتن این مطلب که طبق قانون فروشنده باید در سامانه پرداخت مالیات انتقال مالکیت خودرو را پرداخت کند، هر آنچه در توافق نامه آمده باشد باید انجام شود. ممکن است بنا به شرایط خاصی مانند تخفیف داده شده از جانب فروشنده یا شرایط ویژه خودرو در متن قولنامه آمده باشد. هزینه مالیات و عوارض و دفترخانه بر عهده خریدار است و در این حال خریدار ملزم به پرداخت این هزینه هاست.

خلاصه مطلب

مالیات نقل و انتقال مالکیت خودرو مالیاتی از نوع مستقیم است و طبق قانون جهت انتقال مالکیت خودرو پرداخت آن الزامیست. طبق ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده پرداخت این مالیات بر عهده فروشنده میباشد و مالیات نقل و انتقال خودرو صفر بر عهده وارد کننده و یا تولید کننده آن خودرو موظف به پرداخت این مالیات هستند.

در مواردی که در قولنامه بطور دقیق آمده باشد که کدام یک از طرفین باید این مالیات را پرداخت کنند. بدون در نظر گرفتن این عرف، فرد یاد شده در قولنامه ملزم به پرداخت مالیات انتقال مالکیت خودرو است.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ 

 





:: برچسب‌ها: مالیات نقل و انتقال خودرو , مالیات خودرو , مالیات نقل و انتقال , مالیات , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیات , ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1456 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: